Skolyoz Tedavisi

Skolyoz Tedavisi Ankara

Skolyoz, omurga eğriliği olarak bilinen rahatsızlıktır. Genellikle, omurganın sağa ya da sola bakan eğriliği şeklinde gözlemlenir. Bununla birlikte, omurganın kendi eksenindeki rotasyonda görülebilir. Tek başına olabileceği gibi kifoz yani kamburlukla birlikte görülebilir. Skolyoz tedavisinde hastanın yaşı, eğriliğin türü ve ilerleme hızı dikkate alınarak uygun yöntem izlenir. Kişiye özel 3 boyutlu skolyoz egzersi (schroth egzersiz) ile korse ya da cerrahi işlemle tedavi edilebilen bir rahatsızlıktır. Erken yaşta teşhis edildiğinde ve eğriliğin derecesine göre egzersiz ve korse ile tedavisi mümkündür. Eğer eğrilik çok ileri boyutlarda ise en etkili tedavi yöntemi cerrahi işlemdir. Ankara’da, skolyoz tedavisi için başvurabileceğiniz adreslerden biri olan kliniğimizi arayarak konu ile ilgili detaylı bilgi alabilirsiniz.

Skolyoz Nedir?

Skolyoz; omurganın farklı derecelerde sağa ya da sola doğru eğilmesidir. Omurga eğriliği 10 derecenin üzerinde ise mutlaka tedavi edilmesi gereken bir durumdur. Skolyoz, uzman ortopedistler tarafından fiziki muayene ve diğer görüntüleme yöntemleri ile teşhis edilir. Omurgadaki eğrilik, hasta eğilir pozisyonda iken daha rahat anlaşılabilir. Hem doğuştan hem de sonradan oluşabilen bir rahatsızlıktır. Yetişkinlerde daha çok idiyopatik (nedeni bilinmeyen) skolyoz tipleri gözlenmektedir. Bunun dışında çocuk felci, beyin felci ve kas erimesi gibi durumların da skolyoza neden olduğu bilinmektedir.

Skolyoz Belirtileri Nelerdir?

Skolyoz, ilerlediğinde duruş bozukluğuna benzer bir eğrilikle kendini belli edebilir. Genelde, ortopedik muayeneler sırasında ortaya çıkar. Yetişkinlerde ise en sık ağrı ile belirti verir. En sık karşılaştığımız skolyoz belirtileri:

• Omurganın yana doğru eğilmesi ve buna bağlı oluşan duruş bozuklukları
    • Tek omuzun diğer omuzdan farklı durması
    • Omuz ve kalçanın asimetrik durması
    • Boyun, sırt ve bel bölgesinde hissedilen ağrılar
    • Nefes daralması, yorgunluk, kas ağrıları

Skolyoz Tanısı Nasıl Konur?

Skolyoz, ortopedi ve travmatoloji alanına giren bir sorundur. Bu nedenle skolyoz tanısı deneyimli ve uzman ortopedistler tarafından konur. Eğer hasta skolyoz şüphesi ile doktora başvurursa öncelikle hasta öyküsü dikkatlice dinlenir. Skolyoz oluşumunda genetik faktörlerin rolü büyüktür. Bu nedenle ailenin diğer üyelerindeki rahatsızlıklar da değerlendirilir. Bu aşamadan sonra fiziki muayeneye geçilir. Doktor, skolyoz varlığından şüphelenirse röntgen, MR ve bilgisayarlı tomografi sonuçlarını isteyebilir. Tüm bu veriler değerlendirildikten sonra skolyoz tanısı konulabilir ve hastaya uygun skolyoz tedavisi planlanır.

Skolyoz Tedavisinde Nelere Dikkat Edilir?

Skolyoz tedavisinde genellikle 3 boyutlu skolyoz egzersizleri, korse ve cerrahi yöntem uygulanmaktadır. Skolyoz tedavisinden etkin sonuçlar alabilmek için sürecin doğru planlanması gerekir. Skolyoz tedavisinde uygulanacak yönteme karar verirken;

• Hastanın yaşı
    • Kemik ve kıkırdak yapısı, kemik yaşı
    • Skolyoz eğriliğinin derecesi
    • Skolyozun görülme şekli
    • Cinsiyet
    • Skolyozun artış hızı
    • Skolyoza bağlı oluşan şikâyetlerin derecesi dikkate alınır.

Skolyoz Tedavisi Nasıl Yapılır?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi skolyoz tedavisi 3 boyutlu skolyoz egzersizleri korse ve cerrahi işlemle yapılmaktadır. Skolyoz tedavisinde en önemli belirleyici eğriliğin derecesi ve hastanın yaşıdır. Erken yaşta kemik gelişimi devam ettiği ve kemik yaşı genç olduğu için egzersiz ve korse tedavisinden etkin sonuçlar alınmaktadır. Hastanın yaşına göre sahip olduğu skolyoz derecesi de hastalığın ne kadar hızlı ilerlediği konusunda fikir vermektedir. Örneğin; 10 yaşında ve 35 derece skolyoza sahip bir çocukta skolyozun oldukça hızlı ilerlediğini söyleyebiliriz.

Skolyozda Korse Tedavisi

Eğriliğin derecesine göre skolyozda egzersiz ve korse tedavisi, çocukluk ve ergenlik döneminde oldukça başarılı sonuçlar vermektedir. Yetişkin bireylerde hem kemik gelişimi tamamlandığı için hem de görsel açıdan kullanılması zor olduğu için korse tedavisi pek tercih edilmez. Skolyozda korse tedavisi için;

• Skolyoz derecesinin 25 ile 45 derece arasında olması
    • Kemik yaşının genç olması gerekmektedir.

Skolyozda Cerrahi Tedavi

Skolyozda eğriliğin 45 dereceden yüksek olması durumunda cerrahi tedaviye başvurulabilir. Günümüzde, cerrahi sırasında omurilik fonksiyonlarını görüntüleyebilen teknikler (nöromonitorizasyon) sayesinde skolyozun cerrahi işlemle tedavisinden daha etkin sonuçlar alınmaktadır. Cerrahi işlemler sırasında, cilt dokusu ile uyumlu, tıbbi vida ve ekipmanlar kullanılarak omurga sağlıklı duruş şeklinde sabitlenir.