Doğumsal Kalça Çıkığı

Doğumsal Kalça Çıkığı Ankara

Doğumsal kalça çıkığı, günümüzde “gelişimsel kalça yetersizliği” olarak bilinmektedir. Kalça çıkığı vakaları, geçmişte doğumsal anormalliklerle ele alınırdı. Fakat tıbbi incelemelerin ilerlemesi ve her geçen gün yeni bulguların elde edilmesiyle bu durum değişti. Peki gelişimsel kalça yetersizliği nasıl belli olur? Tanı ve tedavi süreci nasıldır? Birçok ebeveyni doğumsal kalça çıkığı hakkında endişelendiren bu sorulara, yazımızda yanıt vereceğiz. Bunun dışında, doğuştan ya da gelişim sürecinde gözlenen tüm ortopedik sorunlar için Prof. Dr. Murat Bozkurt’a danışabilir ve Ankara’daki kliniğimizi arayarak randevunuzu alabilirsiniz.

Doğumsal Kalça Çıkığı Neden Olur?

Doğumsal kalça çıkığı olarak bildiğimiz rahatsızlık, aslında, kalça eklemindeki “femur” kemiğinin yuvasına yani asetabuluma tam yerleşmemesi nedeniyle oluşur. Normal kalça ekleminde, femur kemiğinin asetabulum bölgesine tam olarak oturması; bu bölgenin de femuru kaplayarak tamamen sarması beklenir. Çeşitli nedenlerle asetabuluma tam olarak yerleşemeyen kemik, bölgenin dışında gelişerek ortopedik sorunlara yol açar. Erken teşhis edilmediğinde ciddi sakatlıklara yol açabilen doğumsal kalça çıkığı doğru tedavi yöntemi ile engellenebilen bir rahatsızlıktır. Genellikle çocukluk döneminde fark edilebilir. Bu durum, gebelik ve doğum sürecindeki düzenli muayenelerin önemini bir kez daha ortaya koymaktadır. Doğumsal kalça çıkığı, erken tespit edildiğinde cerrahi müdahaleye gerek kalmadan düzeltilebilir.

Gelişimsel Kalça Çıkığı Belirtileri Nelerdir?

Kalça gelişim eksikliğinden farklı olarak kalça çıkığı erken yaşlardan itibaren teşhis edilebilen bir rahatsızlıktır. Kalça çıkığının ortaya çıkardığı deformasyon, gözle anlaşılabilir. Fakat gelişme sürecinde de oluşabilen bir rahatsızlık olduğu için, yeni doğan bebeklerde hemen fark edilmeyebilir.

• Bacaklarda uzunluk farkı
    • Ördek yürüyüşü olarak adlandırdığımız sağa – sola sendeleyerek yürüme
    • Tek bacakta daha az hareket ve esneklik
    • Kalça ve üst bacak kıvrımlarının farklı olması
    • İçe basan ayak, kalça çıkığının en sık karşılaştığımız belirtileridir.

Gelişimsel Kalça Çıkığı Nasıl Fark Edilir?

Bebekte eğer doğumsal kalça çıkığı varsa, bu durum doğumdan sonraki rutin kontrollerde hemen fark edilebilir. Doktor bebeğin bacaklarını hareket ettirerek eklemlerin sağlıklı olup olmadığını kontrol eder. “Barlow testi” olarak bilinen bu yöntemle, kalça çıkığı kolayca tespit edilebilmektedir. Bazen bebeklerin kıkırdakları henüz oturmadığı için kesin tanı koymak zor olabilir. Bebek riskli gruba dahil edilirse 6 aylık aralıklarla ultrason görüntülemesi yapılmalıdır.

Eğer gelişme sürecinde kalça çıkığı ortaya çıkarsa, yürümedeki bozukluklar ve ağrı şikâyetleri hastalığın tipik belirtileri olacaktır.

Doğumsal Kalça Çıkığı Tedavisi Nasıl Olur?

Tedavi sürecinde hastalığın hangi yaşta tespit edildiği belirleyicidir. Bebeklik ve çocukluk döneminde kemik gelişimi devam ettiği için eklemler tam olarak şekillenmemiştir. Biz, gelişimsel kalça çıkığı tedavisinde, bu durumu bir avantaj olarak kabul ederiz. Çünkü bu dönemde sadece bandaj uygulamaları bile çıkığı ciddi ölçüde engellemektedir.

Yenidoğan bebeklerde özel bandajlar yardımı ile tedaviye başlanır. Eğer yeterli sonuç alınamazsa, ilerleyen yaşlarda cerrahi müdahale söz konusu olabilir.

1 – 6 ay arası bebeklerde tercih edilen ilk tedavi yöntemi yine bandajlardır. Bandajların etki etmediği ya da yetersiz kaldığı durumlarda alçı tedavisine geçilebilir. 6 – 12 ay arası bebeklerde ise kalça çıkığı için doğrudan cerrahi işlem tercih edilebilir. Operasyondan sonra dokuların çabuk kaynaması için tedavi bandaj ile desteklenebilir.

1 yaşından sonraki tüm vakalarda tercih edilen, en etkili işlem cerrahidir. Kalça çıkıklığının derecesine göre kapalı ameliyat yapılabilir.

Doğumsal kalça çıkığı tedavisi, dikkatli ve doğru yapıldığı sürece oldukça etkilidir. Bebeklik döneminde kullanılan bandajlar yürümede gecikmeye neden olabilir. Bunun dışında cerrahi işlem ve bandaj tedavisinde herhangi bir risk söz konusu değildir. Sadece -özellikle bebeklerin bağışıklık sistemi daha hassas, bünyeleri enfeksiyona açıktır- cerrahi işlemden sonra enfeksiyona karşı gerekli önlemler alınmalıdır.

Ankara Doğumsal Kalça Çıkığı Tedavisi

Artık “gelişimsel kalça çıkığı” olarak adlandırdığımız doğumsal kalça çıkığının tedavisi Ankara’daki klinikte yapılmaktadır. Ortopedi ve travmatoloji alanında en çok karşılaştığımız problemlerden biri olan kalça çıkığı, tedavi edilmediğinde erken yaşta sakatlıklara, yoğun kireçlenmeye ve kemiklerin erken yaşlanmasına neden olabilir. Bu nedenle kalça çıkığı hafife alınmaması gereken bir rahatsızlıktır. Ankara’da, ortopedi alanında uzman bir doktorla görüşerek kalça çıkığı tedavisini tamamlamak için kliniğimizle iletişime geçebilirsiniz.