Düztabanlık

Düztabanlık rahatsızlığına pes planus adı verilmektedir. Düztabanlık, ayak tabanının tamamen zemine temas edecek şekilde düz basmasını ifade eder. Normal ayak yapısında, ayak, bedenin ağırlığını taşıyarak dengeli şekilde dağıtacak özelliktedir. Düztabanlık, ayak şekli ile ilgili bir anormalliktir. Düztabanlık, beden ağırlığının dengesiz dağılmasına, oluşan yük sonucunda da ağrılara neden olabilir. Ortopedi uzmanları tarafından önerilen tedaviler, düztabanlığın olumsuz etkilerini azaltmaya ve hastanın yaşam kalitesini yükseltmeye yardımcı olabilir. Yazımızda, bu tekniklerden söz edeceğiz. Düztabanlık hakkında daha detaylı bilgi almak ve Ankara’da düztabanlık tedavisi görmek için Prof. Dr. Murat Bozkurt’un kliniği ile iletişime geçebilirsiniz.

Düztabanlık Neden Olur?

Düztabanlık, çocuklardan yaşlılara kadar toplumun birçok kesiminde ve farklı yaş gruplarında görülebilen bir rahatsızlıktır. Hem kalıtımın etkisiyle hem de ortopedik travmalar nedeniyle oluşabilir. Bununla birlikte yaşam tarzının da düztabanlığa neden olduğu bilinmektedir.

Ailede düztabanlık öyküsü olması da düztabanlık oluşumunu tetikleyen faktörlerdendir. Doğumsal nedenler dışında da edinsel düztabanlık oluşabilir. Edinsel düztabanlığın nedenleri arasında;

• Geçirilmiş ayak travması, burkulma, çıkık ve kırıklar
    • Yaşın ilerlemesi ile birlikte ayak içi tarafında bulunan medial arkın zayıflaması
    • Ayak bileğindeki doku ve kemiklerin kireçlenmesi
    • Aşırı kilo ve obezite

Düztabanlığın Belirtileri Nelerdir?

Düztabanlık genellikle dışarıdan bakıldığında anlaşılan bir rahatsızlıktır. Çoğu zaman ağrı vb. herhangi bir belirti vermez. Eğer ağrı şikâyeti varsa, rahatsızlık uzman bir hekim tarafından hastane ya da kliniklerde teşhis edilebilir. Doktorlar da gözlem yoluyla düztaban rahatsızlığını teşhis edebilmektedir. Bunun yanında röntgen, bilgisayarlı tomografi (BT), ultrason ve manyetik rezonans (MR) gibi görüntüleme yöntemleriyle de düztaban tanısı konulabilir.

Düztabanlıktan kaynaklanan ağrılar;

• Ayakta
    • Ayak bileğinde
    • Ayağın iç kısımlarında hissedilebilir. Bazı kişilerde bu ağrılar; diz eklemlerine, kalçaya hatta bele kadar ulaşabilir.

DüzTabanlık Çeşitleri Nelerdir?

Düztabanlık vakaları farklı şekillerde karşımıza çıkabilir:

Esnek düztabanlık en sık görülen düztabanlık çeşididir. Ayak yere bastığında, normalde kemerli olan yapısı değişir ve taban tamamen düzleşir. Bu tür düztabanlık vakalarında kemikte deformasyon yoktur.

Sert düztabanlık ayağın hem yere basar konumda hem de sabit dururken kemerli olmaması durumudur. Düztabanlığın bu çeşidi, kemikteki hasardan kaynaklanır. Tedavi edilmedikçe ağrı ve diğer şikâyetlere yol açma olasılığı artar.

Kısa aşil tendonundan kaynaklanan düztabanlık genelde genetik faktörlerden kaynaklanan düztabanlık çeşididir. Aşil tendonunun kısa olduğu durumlarda oluşur. Düztabanlığın bu çeşidi, koşarken ya da yürürken topuğun erkenden havaya kalkmasına neden olabilir. Çocukken büyük sorunlar ortaya çıkarmasa da yaş ilerledikçe -özellikle sporla uğraşan kişilerde- hareket sorunlarına yol açabilmektedir.

Posterior tibial tendondan kaynaklanan düztabanlık tendon yaralanmasından kaynaklanan düztaban çeşididir. Baldır kasını ayak bileğinin iç kısmına bağlayan tendon zedelendiğinde ortaya çıkar.

Düztaban Nasıl Anlaşılır?

Eğer düztabandan şüpheleniyorsanız ayağınızı yere tam basarak aynadan ayak tabanınızın şeklini kontrol edebilirsiniz. Eğer bu görüntü size tam olarak bir şey ifade etmiyorsa; ayağınızı ıslattıktan sonra bir kağıdın üzerine basabilir ve ortaya çıkan şekli kontrol edebilirsiniz. Ayağınızın izi kemer olmadan, tamamen kağıt üzerinde görünüyorsa düztabandan şüphelenebilirsiniz.

Düztabanlık Tedavisi Nedir?

Düztabanlık, genelde istirahat, kişiye özel tabanlık tasarlanması, özel esneme egzersizleri ve fizik tedavi ile tedavi edilebilen bir hastalıktır. Nadir durumlarda cerrahi işleme ihtiyaç duyulabilir. Aynı zamanda düztabanın ilerlemesini engellemek için aşırı kilo ve obezite gibi durumlar da kontrol altına alınmalıdır.

Ankara Düztabanlık Tedavisi

Ankara’daki ortopedi ve travmatoloji uzmanları, düztabanlığın tanı ve tedavisini yapmaktadır. Prof. Dr. Murat Bozkurt da Ankara’daki kliniğinde ayak ve ayak bileği eklemleri ile ilgili problemlerin çözümünde güvenebileceğiniz adreslerden biridir. Eğer siz de düztaban rahatsızlığından şüpheleniyorsanız ve şikâyetleriniz günlük hayatınızı olumsuz etkilemeye başladıysa bizimle iletişime geçebilir ve uzman doktorumuzdan randevu alabilirsiniz.