Çapraz Bağ Tedavisi

Çapraz Bağ Tedavisi Ankara

Çapraz bağ yırtıkları, dizde en çok meydana gelen sorunlardan biridir. Çapraz bağ yaralanmaları tedavi edilmediğinde kireçlenmelere zemin hazırlar. Çapraz bağlar, yaralanmanın boyutuna göre ameliyatsız olarak ya da cerrahi işlemle tedavi edilebilmektedir. Cerrahide kapalı ameliyat imkânı tanıyan artroskopi tekniğinin gelişmesi, günümüzde çapraz bağ tedavilerinin kolay bir şekilde tedavi edilmesini sağlamaktadır. Fizik tedavi ile pekiştirildiğinde dizdeki hasarın büyük oranda giderilmesini sağlayan çapraz bağ tedavisi, özellikle sporcuların kariyeri için oldukça önemlidir.

Çapraz bağ tedavisi hakkında merak ettiklerinizi Ankara’daki kliniğimize danışabilir ve ortopedi alanında yaşadığınız her türlü sorun için Prof. Dr. Murat Bozkurt’tan randevu alabilirsiniz.

Çapraz Bağ Nedir?

Çapraz bağlar, diz eklemindeki kemikleri birbirine bağlayan ve dizin sağlıklı hareket etmesini sağlayan X şeklindeki bağlardır. Çapraz bağlarda hasar oluştuğunda, kişi ayakta durmasına rağmen diz stabilizasyonu sağlamayabilir. Dizlerin sağlıklı bir şekilde hareket etmesini sağlayan bu bağlar sağlıklı eklem ve kıkırdak dokusu için de önemli yapılardan biridir.

Çapraz Bağ Yırtılması Neden Olur?

Çapraz bağ yaralanmaları ani dönüş, durma veya yön değiştirme sonucu oluşabilir. Bunun dışında dize doğrudan darbe alınması da çapraz bağ hasarlarına neden olabilmektedir. Ortaya çıkma nedenlerini düşündüğümüzde herkes çapraz bağ yaralanması yaşayabilir. Fakat sporcular yüksek risk grubunda başta gelmektedir. Özellikle futbol, basketbol, voleybol ve tenis gibi sporlarla uğraşan kişilerde çapraz bağ yaralanmaları sık görülmektedir. Spora bağlı oluşan çapraz bağ yırtılmalarında yanlış spor ekipmanlarının seçilmesi ya da spor yapılan zemine bağlı olarak da yaralanmalar görülebilmektedir. En sık karşılaştığımız çapraz bağ yırtılması nedenlerini ise;

• Dizin aniden dönmesi
    • Şiddetli dize gelen darbe
    • Ani yapılan hareketler
    • Zıpladıktan sonra dengesiz düşme
    • Ani yavaşlama ve yön değiştirme olarak sıralayabiliriz.

Çapraz Bağ Yaralanması Belirtileri Nelerdir?

Çapraz bağ yaralanmalarının en büyük belirtisi ağrıdır. Bu ağrı bazen teşhisi engelleyecek kadar yoğun olabilir. Fiziki muayeneden sonuç alınamazsa MR gibi gelişmiş görüntüleme tekniklerinden yardım alınabilir. Çapraz bağ yırtılmalarında ağrıya;

• Dizde uyuşma
    • Hereketin kısıtlanması
    • Şişme
    • Merdiven inip çıkma
    • Dizde boşalma hissi
    • Yürümede zorluk gibi şikâyetler eşlik edebilir.

Çapraz bağ yırtılmasına neden olan durum bazen diğer dokularda da hasara yol açabilir. Menisküs yırtılması, çapraz bağ yırtılması ile birlikte en çok karşılaştığımız durumdur. Eğer bu şikâyetlerle birlikte dizde kitlenme de görülüyorsa, menisküs yırtığından şüphe edilebilir. Bu durumda her iki hasarı da giderecek uygun tedavi yöntemi belirlenmelidir.

Çapraz Bağ Tedavisi Nasıl Olur?

Çapraz bağ tedavisi, kişinin bireysel özellikleri de değerlendirilerek karar verilmesi gereken bir süreçtir. Eğer kişi spor yapıyorsa daha ciddi bir travma söz konusudur ve kişinin kariyeri açısından da acil cerrahi müdahale gerekebilir. Bunun dışında;

• Yaş
    • Geçmiş çapraz bağ tedavileri ya da mevcut başka bir deformasyonun olup olmadığı
    • Hasarın derecesi hangi çapraz bağ tedavisine karar verileceğini etkiler.

Ameliyatsız Çapraz Bağ Tedavisi

Çapraz bağlardaki yaralanmaya göre ameliyatsız çapraz bağ tedavi yöntemleri de tercih edilebilmektedir.

• Dinlenme
    • Bandaj
    • Soğuk kompress
    • Fizik tedavi çapraz bağ tedavisinde kullandığımız ameliyatsız tedavi yöntemleridir. Özellikle ağır travmalarda mutlaka cerrahi işlemle çapraz bağların tedavi edilmesi gerekir.

Artroskopik Cerrahi ile Çapraz Bağ Tedavisi

Günümüzde, çapraz bağ tedavisinde kullanılan en etkili yöntemlerden biri artroskopidir. Kapalı ameliyat tekniği olarak da bilinen artroskopi, dize atılan ince bir kesiden görüntüleme ve tedavi yapılması anlamına gelmektedir. Yüksek çözünürlüklü kameralar yardımıyla tespit edilen yırtık bağlar aynı anda etkin bir şekilde tedavi edilebilir. Çapraz bağların dikilmesi genelde pek mümkün olmamaktadır. Bağlar yırtıldıktan sonra ince saçaklara ayrılır. Bu nedenle kişinin kendi dokularından alınan yeni bir tendonla yeniden yapılandırılma yapılması daha sağlıklı bir tercihtir. Yeni dokuların tamamen sağlıklı hâle gelmesi için, sporcuların operasyondan sonra yaklaşık 8 ay aktif spora ara vermesi istenebilir. Cerrahiden sonra iyi bir rehabilitasyon süreci gerekmektedir.

Ankara Çapraz Bağ Tedavisi

Çapraz bağ yaralanmaları, her yaştan insanın hayatının her döneminde yaşayabileceği bir durumdur. Tedavi edildiğinde şikâyetleri büyük oranda azaltır. Hasarlı bölgenin durumuna ve kişinin ihtiyaçlarına göre çapraz bağ tedavisi yapılmaktadır. Çapraz bağ tedavisi hakkında bilgi almak için kliniğimizle iletişime geçebilir ve Prof. Dr. Murat Bozkurt’tan randevu alabilirsiniz.